Jumaat, 5 Februari 2016

TEORI-TEORI DALAM SENI

DEFINISI SENI
Senibolehdirujuksebagaisuatu proses danmanifestasikepadaekspresidiri, penilaian yang menentukanelemen-elemen yang wajardiketengahkan di dalamhasilseni, di dalammenyampaikan idea, emosi, perasaan, kepercayaan di dalambentuk yang difikirkan paling efektif.

CIRI-CIRI PERKEMBANGAN
Pergerakanestetikawalkanak-kanakmempunyaikaitanlangsungdenganemosimerekakeranaresepsideria yang mengeluarkanisyarattersebutselalunyamempunyaihubunganterusdenganbahagianotak yang merangsangemosi.

PERKEMBANGAN ESTETIK
Luahanestetikkanak-kanakamatberbezadenganpergerakanbadan yang biasa.Di dalamkehidupanseharian, kitaberkomunikasisecara verbal ataupunbukan verbal.Komunikasibukan verbal melibatkanpergerakantangan, memekmuka, pandanganmatadanpergerakanbahagianbadan yang lain. Pergerakanestetik pula menjuruskepadaisyarat virtual.Isyarat virtual inimerupakanjendelakepadaemosidalamankanak-kanakdanjugajiwadanpemikiranmereka.

PERKEMBANGAN ARTISTIK
(a) Faktorsosioekonomimempunyaipengaruh yang amatterbatasdalamperingkatawalpertumbuhankanak-kanak. Kanak-kanaklelakidanperempuandidapatimelukisdengancara yang sama di peringkatawalpertumbuhan.
(b) Lukisankanak-kanakdapatmemberilebihbanyakmaklumattentangperkembanganmerekadaripadacatankeranaianyamenggunakankrayon, pensildan pen. Alataninilebihmudahdikawalolehkanak-kanakdaripadaberusdanwarna.
(c) Terdapatpertindihan yang agakketara di antaraperingkatperingkatperkembangan. Lukisankanak-kanakmungkinmempunyaielemenduaperingkatserentakdantidaksemestinyaelemensatuperingkatperkembangansahaja.

TEORI-TEORI KOGNITIF

Teori Gestalt- Prinsipasasteoriinimenitikberatkankeseluruhandaripadasebahagian.Dalamerti kata lain, melihatsesuatuobjeksecarakeseluruhan (contohnyarumah) memberimakna yang lebihmendalamdaripadamelihatkomponenkomponenindividu (tiang, lantai, dinding, pintu, tangga). Prosesmelihatsecarakeseluruhanmelibatkan proses kognitif – mindamembuatanjakandaripadamemahamisetiapkomponendalammenghasilkanmaknadaripadapandangan yang menyeluruh.
Hukum-hukumTeoriGestalt
(a) HukumPragnanz
HukumPragnanzmenyatakanbahawaapabilaindividuberhadapandenganpengalaman yang baru, persepsiindividutersebutadalahtidakteratur.
(b) HukumPersamaan (Similarity)
Konsephukumpersamaanadalahlebihmudahuntukdifahami.
Individuakanlebihcenderunguntukmengklasifikasikanrangsangan yang mempunyaipersamaan di dalamkumpulan yang sama.
(c) HukumKeintiman (Proximity)
Mengikuthukumkeintiman, pengklasifikasiansetiaprangsanganadalahberdasarkanelemenjarakdanhubungan. Rangsanganrangsanganyang mempunyaihubungkait di antarasatusama lain akandiletakkan di dalamkumpulan yang sama.
(d) HukumLengkap (Closure)
Hukumlengkapmenganjurkanbahawaindividucenderunguntukmeletakkanrangsangan yang telahlengkap di dalamkumpulan yang sama.
(e) HukumKesinambunganPositif (Good Continuation)
Hukuminimenyatakanbahawasifatsesuaturangsangantidakakanberubah, danpada masa yang akandatangsifat yang samaakandikekalkan. Contohnya, garis yang lurusdilihatsebagaiakantetapluruspada masa yang akandatangdantidakakanberubahsifatnya.
(f) HukumCiri-ciriBahagian (Membership Character)
Di dalamhukumini, individuakanmentafsirsesuatuberdasarkanpandanganmerekasecarakeseluruhanterhadapsesuatuobjek
tersebut, danbukannyamelihatsetiapbahagiandaripadakeseluruhanobjektersebut.
- Teori Gestalt juga
mempunyaihubungan yang rapatdenganpandangankonstruktivisdanbanyakdiaplikasikan di dalamkaedahpenyelesaianmasalah.
- Di dalamkontekspembelajaranseni visual, teori Gestalt bukansahajamelihatkepadaprodukatauhasilkerjatetapimemberikanpenekanan yang tinggikeatas proses penghasilanprodukitusendiri.


TeoriSosial-InteraksiPiaget(ahliepistemologigenetik didalambidangbiologidanfalsafah.)
-Piaget merumuskanbahawakanak-kanakkecilbukanlahtidakmempunyaikapasitiuntukberfikir, cumakanak-kanakdewasamempunyailebihpengalaman yang mengasahmindamereka.
Jawapankanak-kanakkecilberbezadaripadakanak-kanakdewasakeranacaraberfikirmereka yang berbeza. - prinsippenyelidikanbiologinya :
(a) Penyerapan (Assimilation) danUbahsuai (Accommodation)
Piaget menjelaskandua proses yang digunakanolehindividusepanjanghayatdalammenyesuaikandirimerekadenganpersekitaran, iaituasimilasi (assimilation) danakomodasi (accommodation). Kedua-dua proses inisentiasaberlakudalamdiriindividudansentiasamenimbulkanketegangan yang memerlukanpenyelesaian. Hasildaripadapenyelesaiankepadaketeganganiniakanmempengaruhiperkembangankognitif.
(b) Refleksi, Skema, StrukturdanHierarki
Piaget jugamengemukakanhipotesisbahawasetiapbayidilahirkandenganskemafungsi yang dikenalisebagairefleksi. Refleksipadabayiiniberfungsidalammembantumenyesuaikandiridenganpersekitaran yang baru (daripadaduniajaninkeduniasebenar).Apabilabayimulabiasadenganpersekitaran yang baru, refleksiiniakandigantikandenganskematersusun.
PerkembanganKebolehanKognitif
(a) PeringkatDeria-Pergerakan (0-2 Tahun)
Kanak-kanakmasihbelumdapatmenguasaisimbolataupunbahasauntukmenamakanobjek di sekitarnya. Satu-satunyacarainteraksidenganpersekitaranialahmelaluikesanderiadangerak-gerinya.
Apabilaumurbayimeningkat 10 bulan, bayitersebutmulamemahamikonsep ‘kekal’ (permanence) iaitukesedaranbahawawalaupunsesuatuobjekhilangdaripadapandangannya, objektersebuttidakghaibbegitusahaja.
(b) PeringkatPra-olahan (2 – 6 Tahun)
Di peringkatini, kanak-kanaktelahmulamenguasaibahasadanmenggunakannamauntukpanggilanobjek di sekelilingnya.
Walaupunbegitu, penguasaaninimasihbarudanterbatasdanakanberkembangsepenuhnyasehinggalahkanak-kanaktersebutmencapaiperingkatpengolahan formal.
(c) PeringkatPengolahanKonkrit (7 – 11 Tahun)
Kebolehankanak-kanakmenguasaikonseppengekalantentangpaduan, nombor, beratdanpadatan. Kebolehaninimembantumerekamemahamikonseplain yang lebihrumitsepertisusunan
angka, pengklasifikasianbahanmengikutsifat, sertakemampuanmelihatsesuatuperkaradaripadapelbagaiperspektif.
d) PeringkatPengolahan Formal (12 TahunkeAtas)
Kanak-kanakinimencapaitahapkemuncakkecerdasan mental di penghujung zaman remaja, namunkekuranganpengalamanmengehadkanpengetahuandankebolehanmerekauntukmenggunakanapa yang merekatahu. Di peringkatinijuga, perkembanganfizikalkanak-kanakadalahlebihpantasberbandingperkembangan mental apabilamerekamulamelangkahkeawalalamremaja.
PendekatanTeoriSosial-Interaksi Piaget dalamPembelajaran
(a) PeringkatPra-olahan (2-6 Tahun)
Imaginasikanak-kanakadalahsangattinggipadaperingkatpraolahan, iaituapabilakanak-kanakmencapaiumurduahinggaenamtahun. Adalahpentingbagi guru-guru prasekolahataupunibubapamenggalakkankanak-kanakuntukberimaginasikeranasecaratidaklangsungiajugaakanmenggalakkandayaciptakanak-kanak.
(b) PeringkatPengolahanKonkrit
Di peringkatini, kanak-kanakmempunyaikepetahanbercakap yang sangattinggidansentiasainginbertuturuntukmenarikperhatian.
Namunbegitu, di dalamkelas yang samamungkinadasebilangankanak-kanak yang sangatpetahbertuturdansangataktif, manakalasebilanganlagilebihsukamendiamkandiri.
(c) PeringkatPengolahan Formal (12 TahunkeAtas)
Di peringkatini, pelajartelahmulafahamkonsep-konsepabstrakdanmulamembentukidentitidiri. Merekamulamemahamikepentinganfalsafahhidupdanprinsip, politikdankonsep agama. Guru bolehmembantudenganmengadakanperbincangandalamtopiktopikini agar dapatdijadikanpanduanolehpelajar. Antara bentukperbincanganialahmembantudalammenentukanhalatujupelajar, persediaan yang perludilakukansertamenetapkanmatlamat.
PendekatanKonstruktivis
PendekatanKonstruktivisdalamPengajaran
Bruner telahmenggariskantigaprinsiputama di dalamkontekspembelajaranmenggunakanpendekatankonstruktivis.
1. Pengajaranperlumenitikberatkanpengalamanpelajarsertamengikutkontekskesanggupanpelajaruntukbelajar (kesediaan).
2. Pengajaranperlumengikutstrukturatauurutan yang mampudifahamiolehpelajardenganmudah (organisasi).
3. Pengajaranperludirangkauntukmemudahcarapenghasilanilmu (melangkauimaklumat yang dibekalkan guru).
Kaedahinimengaplikasikanempatcaratertentu di dalampenyampaiansesuatutopik.
1. Menekankanperbezaaniaitumelatihpelajar agar bijakmembezakanjenisdansifatmaklumat yang diterima.
2. Menstrukturmaklumat agar lebihmudahditerimadandifahami
3. Susunan paling berkesan di dalammenyampaikan material pengajaran
4.Sifatdanbentukganjaran (reward) atauhukuman (punishment)
yang akandikenakansekiranyapelajarberjayaataugagalmelakukansesuatu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan