Jumaat, 5 Februari 2016

DAYA IMAGINASI KANAK-KANAK

MENINGKATKAN DAYA IMAGINATIF KANAK-KANAK

kanak-kanak perludibekalkandenganalatan yang bersesuaianuntukdapatmerangsangdayaimaginasimereka. Kreativitidapatdihasilkandenganmemanipulasikanobjekalam.

PelbagaiJenisAlatdanMedia
(a) AlatanAsas

Alatan-alatanasassepertikertaslukisan, berus, warnadankrayon.
(b) Gambar
Gambar-gambarfotoinibolehlahdigunakandaripadaimej yang pelbagai, contohnyagambarkeluarga, haiwan, bangunan, pemandangandanpelbagailagiobjekalam yang lain. Pelajarmeniruimej di dalamfotountukdimanifestasikan di dalamkaryalukisanmereka.

(c) Rakaman Video danPenggunaan ICT
guru bolehmenggunakanrakaman video danmenayangkankepada para pelajar di bilik media ataubilikpandangdengar yang terdapat di sekolah-sekolah.
Penggunaan ICT merujukkepadapenggunaanalatan digital danelektronikdenganmemanipulasikanperisian-perisian yang ada.penggunaankomputer, pengimbas, kamera digital, pencetakdan Internet pembelajaran yang lebihkreatifdanmenyeronokkan.

PENGALAMAN DERIA
Setiapinsan normal mempunyailimaderiaiaituderia rasa, deriabau, deriadengar, derialihatdanderiasentuh.
Penggunaanderia yang baikakandapatmelahirkankanak-kanak yang mampumembuatpemerhatiansecaraaktif, danianyamenggalakkaninteraksi yang kritisdankreatifdenganalam, alatdanbahan.

Cara Belajar


BelajarSecara Visual
Pelajar visual, secaraamnya, dapatlahdiklasifikasikansebagaipelajar yang gemarmenggunakanderiapenglihatanlebihdaripadaderia yang lain untukmendapatkanmaklumatsemasa proses pembelajaranberlaku. Pelajar di dalamgolonganinilebihcenderungmenggunakanmaklumatbertulis, nota, diagram dangambar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan