MENINGKATKAN DAYA IMAGINATIF
KANAK-KANAK
kanak-kanak
perludibekalkandenganalatan yang
bersesuaianuntukdapatmerangsangdayaimaginasimereka.
Kreativitidapatdihasilkandenganmemanipulasikanobjekalam.
PelbagaiJenisAlatdanMedia
(a) AlatanAsas
(a) AlatanAsas
Alatan-alatanasassepertikertaslukisan,
berus, warnadankrayon.
(b) Gambar
Gambar-gambarfotoinibolehlahdigunakandaripadaimej yang pelbagai, contohnyagambarkeluarga, haiwan, bangunan, pemandangandanpelbagailagiobjekalam yang lain. Pelajarmeniruimej di dalamfotountukdimanifestasikan di dalamkaryalukisanmereka.
(b) Gambar
Gambar-gambarfotoinibolehlahdigunakandaripadaimej yang pelbagai, contohnyagambarkeluarga, haiwan, bangunan, pemandangandanpelbagailagiobjekalam yang lain. Pelajarmeniruimej di dalamfotountukdimanifestasikan di dalamkaryalukisanmereka.
(c) Rakaman Video danPenggunaan ICT
guru bolehmenggunakanrakaman video danmenayangkankepada para pelajar di bilik media ataubilikpandangdengar yang terdapat di sekolah-sekolah.
Penggunaan ICT merujukkepadapenggunaanalatan digital danelektronikdenganmemanipulasikanperisian-perisian yang ada.penggunaankomputer, pengimbas, kamera digital, pencetakdan Internet pembelajaran yang lebihkreatifdanmenyeronokkan.
guru bolehmenggunakanrakaman video danmenayangkankepada para pelajar di bilik media ataubilikpandangdengar yang terdapat di sekolah-sekolah.
Penggunaan ICT merujukkepadapenggunaanalatan digital danelektronikdenganmemanipulasikanperisian-perisian yang ada.penggunaankomputer, pengimbas, kamera digital, pencetakdan Internet pembelajaran yang lebihkreatifdanmenyeronokkan.
PENGALAMAN
DERIA
Setiapinsan normal mempunyailimaderiaiaituderia rasa, deriabau, deriadengar, derialihatdanderiasentuh.
Penggunaanderia yang baikakandapatmelahirkankanak-kanak yang mampumembuatpemerhatiansecaraaktif, danianyamenggalakkaninteraksi yang kritisdankreatifdenganalam, alatdanbahan.
Setiapinsan normal mempunyailimaderiaiaituderia rasa, deriabau, deriadengar, derialihatdanderiasentuh.
Penggunaanderia yang baikakandapatmelahirkankanak-kanak yang mampumembuatpemerhatiansecaraaktif, danianyamenggalakkaninteraksi yang kritisdankreatifdenganalam, alatdanbahan.
Cara
Belajar
BelajarSecara
Visual
Pelajar visual, secaraamnya, dapatlahdiklasifikasikansebagaipelajar yang gemarmenggunakanderiapenglihatanlebihdaripadaderia yang lain untukmendapatkanmaklumatsemasa proses pembelajaranberlaku. Pelajar di dalamgolonganinilebihcenderungmenggunakanmaklumatbertulis, nota, diagram dangambar.
Pelajar visual, secaraamnya, dapatlahdiklasifikasikansebagaipelajar yang gemarmenggunakanderiapenglihatanlebihdaripadaderia yang lain untukmendapatkanmaklumatsemasa proses pembelajaranberlaku. Pelajar di dalamgolonganinilebihcenderungmenggunakanmaklumatbertulis, nota, diagram dangambar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan