Jumaat, 5 Februari 2016

KSPK

Kurikulum Standard PrasekolahKebangsaan (KSPK)
MATLAMAT

Pendidikanprasekolahbertujuanmemperkembangkanpotensikanak-kanakberumurempathinggaenamtahunsecaramenyeluruhdanbersepadudalamaspekjasmani, emosi, rohani, intelekdansosialmelaluipersekitaranpembelajaran yang selamat, menyuburkansertaaktiviti yang menyeronokkan, kreatifdanbermakna.Iniadalahuntukmeningkatkankemahiran, menanamkeyakinandanmembentukkonsepkendiri yang positifpadadirikanak-kanak agar merekaberjayadalampersekitaransediaadadanbersediauntukmenanganicabarandantanggungjawab di sekolahrendahkelak.

OBJEKTIF

Kurikulum Standard PrasekolahKebangsaanmenyediakanpeluangkepadakanak-kanakberumurempathinggaenamtahununtukmencapaiobjektifdalamaspekjasmani, emosidansosial, intelekdanrohanisepertiberikut:

i. Membinakecergasanbadan.
ii. Mempunyaitubuhbadan yang sihat.
iii. Mempraktikkanamalankesihatan yang baik.
iv. Mempraktikkanlangkah-langkahmenjagakeselamatandiri.
v. Menguasaikemahiran motor halusdanasas motor kasar.
vi. Mempunyaikematanganemosi.
vii. Mempunyaikonsepkendiri yang positifdanjatidiri.
viii. Beranimenyuarakanpandangandanperasaan.
ix. Berkebolehanberinteraksidengan orang lain.
x. Bolehbekerjasecarabersendiriandanjugabekerjasecaraberkumpulan.
xi. Menghormatiperasaansertahak orang laindanseterusnyamembentukperhubungan yang positifdengan orang dewasasertarakansebaya.
xii. Mengamalkannilaimurni.
xiii. Mengamalkannilai-nilai Islam dalamkehidupanseharianuntukmuridberagama Islam.
xiv. Berkomunikasimenggunakanbahasa Malaysia, bahasaInggerisdanbahasapengantardalamkontekskehidupanharian.
xv. Menerokapersekitaranmenggunakankemahiran proses sainsasas.
xvi. Menggunakankemahiranmatematikasasdalammenjalankantugasanhariandanmenyelesaikanmasalah.
xvii. Menggunakankemahiranberfikirkritis, kreatifdaninovatifdalampembelajarandankehidupanseharian.
xviii. Mengembangkandayakreatifdanestetika
xix. Menghargaikeindahanalamdanwarisanbudaya

PerkembanganKreativiti

Perkembangankreativitimerangkumiseni visual, pendidikanmuzikserta drama dangerakankreatif.Tunjanginilebihmenekankan proses daripadaproduk. Kanak-kanakdiberipeluanguntukmenzahirkan idea merekasecarakreatifdanmelibatkandiridalamaktivitikreativiti.
Fokusseni visual adalahpadaaplikasiseni, ekspresikreatifdanapresiasi.Aplikasisenimerujukkepada proses mengenaldanmemilihbahan yang diperlukanuntukmenghasilkansesuatukarya. Ekspresikreatifadalah proses penghasilankarya.
Apresiasisenimelibatkan proses menceritakanhasilkerjasendiridanjugamenunjukkanpenghargaanterhadapkeindahanpersekitaransertahasilkerja orang lain.
PendidikanMuzikmerangkumiaktivitimenyanyi, pengalamanawaluntukmemainkanperkusi, penghasilanmuzikmenerusibahanatauobjekimprovisasi, danapresiasimuzik.
Drama danGerakanKreatifmerangkumiaktiviti drama dangerakankreatif di manamuriddiberipeluanguntuk main peranan, berlakon, menaridanmembuatgerakansecarakreatif.
Aktivititunjanginibukansahajadigunakanuntukmeningkatkandayakreativititetapijugadigunakanuntukmencapaiobjektifpembelajarantunjang lain. Aktivitimenyanyidanpergerakankreatifsentiasadigunakansemasapembelajaranbahasa, matematikdan lain-lain.

ModulAsas

ModulAsasmerangkumi Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina(untukprasekolah yang aliranbahasaCina), BahasaTamil(untukprasekolah yang aliranbahasa Tamil), Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, MatematikdanPermainanLuar.
Secaraumumnyamodulasasbertujuanuntukpenguasaanliterasiawal 4M (membaca, menulis, mengira, menaakul).ModulterasjugamerangkumiPendidikan Islam yang perludiajaroleh guru agama yang bertauliah.Pendidikan Moral diajarsemasamuridberagama Islam belajarPendidikan Islam, makaiaperludikelaskansebagaimodulterasasas. Kanak-kanakpadaumuriniperludiberiwaktukhasuntukaktivitifizikal di luar, makaAktivitiLuarjugadianggapsebagaimodulterasasas.

Modulasasdiberi masa yang khasdalamjadualwaktuprasekolah.Padaawaltahunmodulasasmengambil masa lebihkurang 35% daripadawaktuprasekolah, tetapipadaakhirtahun, peratus masa inimungkinberkuranganjikamuriddidapatisudahmenguasaikemahiranasas 4 M.

ModulBertema
Pengajarandanpembelajaranprasekolahsesuaidilaksanakanmelaluitema yang membawamaknakepadakanak-kanak.ModulBertemamenyepadukankesemuatunjangdalamKurikulumPrasekolahKebangsaantermasukjugabahasa, pendidikan moral danmatematik.Padaawaltahun, modulterastemamengambil masa lebihkurang 35% masa prasekolahtetapipadaakhirtahun, peratus masa perludinaikkan.

Guru bolehmenentukantemapembelajaranmengikutkeperluanmurid, keperluansetempatdankeperluansemasa. Walaubagaimanapun, adalahdicadangkantema-temainidibinaberdasarkankategoriberikut: Dirisaya, Negara saya, AlamHidupan, AlamBahandanAlamFizikal. Contohtema yang bolehdibinauntukDirisayaadalahSekolahsaya, Kawansaya, Keluargasaya.Contohtema yang bolehdibinauntuk Negara sayaadalahPerayaanHari Raya, Kemerdekaan Negara, LagudanMuziktradisional.Contohtema yang bolehdibinauntukAlamHidupanadalahHaiwandanTumbuhan.Contohtema yang bolehdibinauntukAlamBahanadalah Air danPakaian.Contohtema yang bolehdibinauntukAlamFizikaladalahCuaca.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan