Kurikulum
Standard PrasekolahKebangsaan (KSPK)
MATLAMAT
Pendidikanprasekolahbertujuanmemperkembangkanpotensikanak-kanakberumurempathinggaenamtahunsecaramenyeluruhdanbersepadudalamaspekjasmani,
emosi, rohani, intelekdansosialmelaluipersekitaranpembelajaran yang selamat,
menyuburkansertaaktiviti yang menyeronokkan,
kreatifdanbermakna.Iniadalahuntukmeningkatkankemahiran,
menanamkeyakinandanmembentukkonsepkendiri yang positifpadadirikanak-kanak agar
merekaberjayadalampersekitaransediaadadanbersediauntukmenanganicabarandantanggungjawab
di sekolahrendahkelak.
OBJEKTIF
Kurikulum
Standard
PrasekolahKebangsaanmenyediakanpeluangkepadakanak-kanakberumurempathinggaenamtahununtukmencapaiobjektifdalamaspekjasmani,
emosidansosial, intelekdanrohanisepertiberikut:
i.
Membinakecergasanbadan.
ii.
Mempunyaitubuhbadan yang sihat.
iii.
Mempraktikkanamalankesihatan yang baik.
iv.
Mempraktikkanlangkah-langkahmenjagakeselamatandiri.
v.
Menguasaikemahiran motor halusdanasas motor kasar.
vi.
Mempunyaikematanganemosi.
vii.
Mempunyaikonsepkendiri yang positifdanjatidiri.
viii.
Beranimenyuarakanpandangandanperasaan.
ix.
Berkebolehanberinteraksidengan orang lain.
x.
Bolehbekerjasecarabersendiriandanjugabekerjasecaraberkumpulan.
xi.
Menghormatiperasaansertahak orang laindanseterusnyamembentukperhubungan yang
positifdengan orang dewasasertarakansebaya.
xii.
Mengamalkannilaimurni.
xiii.
Mengamalkannilai-nilai Islam dalamkehidupanseharianuntukmuridberagama Islam.
xiv.
Berkomunikasimenggunakanbahasa Malaysia, bahasaInggerisdanbahasapengantardalamkontekskehidupanharian.
xv.
Menerokapersekitaranmenggunakankemahiran proses sainsasas.
xvi.
Menggunakankemahiranmatematikasasdalammenjalankantugasanhariandanmenyelesaikanmasalah.
xvii.
Menggunakankemahiranberfikirkritis, kreatifdaninovatifdalampembelajarandankehidupanseharian.
xviii.
Mengembangkandayakreatifdanestetika
xix.
Menghargaikeindahanalamdanwarisanbudaya
PerkembanganKreativiti
Perkembangankreativitimerangkumiseni
visual, pendidikanmuzikserta drama dangerakankreatif.Tunjanginilebihmenekankan proses
daripadaproduk. Kanak-kanakdiberipeluanguntukmenzahirkan idea
merekasecarakreatifdanmelibatkandiridalamaktivitikreativiti.
Fokusseni
visual adalahpadaaplikasiseni,
ekspresikreatifdanapresiasi.Aplikasisenimerujukkepada proses
mengenaldanmemilihbahan yang diperlukanuntukmenghasilkansesuatukarya.
Ekspresikreatifadalah proses penghasilankarya.
Apresiasisenimelibatkan
proses
menceritakanhasilkerjasendiridanjugamenunjukkanpenghargaanterhadapkeindahanpersekitaransertahasilkerja
orang lain.
PendidikanMuzikmerangkumiaktivitimenyanyi,
pengalamanawaluntukmemainkanperkusi,
penghasilanmuzikmenerusibahanatauobjekimprovisasi, danapresiasimuzik.
Drama
danGerakanKreatifmerangkumiaktiviti drama dangerakankreatif di
manamuriddiberipeluanguntuk main peranan, berlakon, menaridanmembuatgerakansecarakreatif.
Aktivititunjanginibukansahajadigunakanuntukmeningkatkandayakreativititetapijugadigunakanuntukmencapaiobjektifpembelajarantunjang
lain.
Aktivitimenyanyidanpergerakankreatifsentiasadigunakansemasapembelajaranbahasa,
matematikdan lain-lain.
ModulAsas
ModulAsasmerangkumi
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina(untukprasekolah yang
aliranbahasaCina), BahasaTamil(untukprasekolah yang aliranbahasa Tamil),
Pendidikan Islam, Pendidikan Moral, MatematikdanPermainanLuar.
Secaraumumnyamodulasasbertujuanuntukpenguasaanliterasiawal
4M (membaca, menulis, mengira, menaakul).ModulterasjugamerangkumiPendidikan
Islam yang perludiajaroleh guru agama yang bertauliah.Pendidikan Moral
diajarsemasamuridberagama Islam belajarPendidikan Islam,
makaiaperludikelaskansebagaimodulterasasas.
Kanak-kanakpadaumuriniperludiberiwaktukhasuntukaktivitifizikal di luar,
makaAktivitiLuarjugadianggapsebagaimodulterasasas.
Modulasasdiberi
masa yang khasdalamjadualwaktuprasekolah.Padaawaltahunmodulasasmengambil masa
lebihkurang 35% daripadawaktuprasekolah, tetapipadaakhirtahun, peratus masa
inimungkinberkuranganjikamuriddidapatisudahmenguasaikemahiranasas 4 M.
ModulBertema
Pengajarandanpembelajaranprasekolahsesuaidilaksanakanmelaluitema
yang membawamaknakepadakanak-kanak.ModulBertemamenyepadukankesemuatunjangdalamKurikulumPrasekolahKebangsaantermasukjugabahasa,
pendidikan moral danmatematik.Padaawaltahun, modulterastemamengambil masa
lebihkurang 35% masa prasekolahtetapipadaakhirtahun, peratus masa perludinaikkan.
Guru
bolehmenentukantemapembelajaranmengikutkeperluanmurid,
keperluansetempatdankeperluansemasa. Walaubagaimanapun,
adalahdicadangkantema-temainidibinaberdasarkankategoriberikut: Dirisaya, Negara
saya, AlamHidupan, AlamBahandanAlamFizikal. Contohtema yang
bolehdibinauntukDirisayaadalahSekolahsaya, Kawansaya, Keluargasaya.Contohtema
yang bolehdibinauntuk Negara sayaadalahPerayaanHari Raya, Kemerdekaan Negara,
LagudanMuziktradisional.Contohtema yang
bolehdibinauntukAlamHidupanadalahHaiwandanTumbuhan.Contohtema yang
bolehdibinauntukAlamBahanadalah Air danPakaian.Contohtema yang
bolehdibinauntukAlamFizikaladalahCuaca.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan