Jumaat, 5 Februari 2016

PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN SENI

PENGUJIAN DAN PENILAIAN DALAMPENDIDIKAN SENI VISUAL
DEFINISI PENGUJIAN DAN PENILAIAN

- Pengujianmerujukkepadakeseluruhan proses yangterlibat di dalammendapatkanbukti(evidence) keupayaanpelajar; daripadamenentukanobjektifpengujian, merangkasoalanatautugas, menjalankanujian, memeriksaataumemberimarkahtermasukmelaporkankeputusanujiankepadapihak-pihak yang terbabit(pelajar, pihaksekolah, pihakkementerian, ibubapadan lain-lain). Antara bentukbentukpengujiantermasuklahujianbulanan, peperiksaan, pemerhatian, temuduga,portfolio sertatugasan-tugasankelas yangdiberimarkah.

- penilaianmerujukkepada proses menghakimisesuatudengantujuanuntukmemberinilai. Denganmaksud yang lebihmudah, seseorangakanmenjalankanpenilaianuntukmelihatsalahsatuatausemuadaripadaperkaraberikut: keberkesanan,kelancaran, fungsidanoperasi.
Pengujian Formal danTidak Formal

- Antara bentukpengujiantidak formal ialahbertanyasamaadapelajarfahamapa yang diajar, membacaisyarattidak verbal pelajaruntukmengagaktahappemahamanmereka, mengadakansesisoaljawabdalammelihatpenguasaanpelajarataupunmemeriksalatihandankerjarumahpelajar.

- Pengujian formal pula melibatkanpengujianrasmi yangdijalankanoleh guru ataupihakjawatankuasapengujian disekolah. Ianya formal keranasejumlah masa khususdiperuntukkanuntukmenjalankanujianberkenaan, semuapelajarakandiujimengikutprosedur yang telahditetapkan, harusmempunyaimatlamatdanobjektifpengujian, melibatkanpemberianmarkahdankeputusansesuatupengujianperludilaporkankepadapihak-pihak yang relevan.
PengujianFormatifdanPengujianSumatif

- Pengujianformatifmerujukkepadasebarangbentukpengujian yang dijalankanpadabila-bila masa semasatahunpembelajaran.

- pengujiansumatif pula merujukkepadasebarangbentukpengujian yang dijalankanpadaakhirtahunpembelajaran.

Rujukan Norma (Norm-referenced) danRujukanKriteria(Criterionreferenced)

- Rujukan Norma ialahsatucaramelaporkeputusanpengujiandenganmenyusunpencapaian para pelajar di dalamsesuatukelasmengikutnorma. Dalamerti kata lain,para pelajardisusunmengikutpencapaianmarkahmereka.

- RujukanKriteriamerujukkepadapencapaianataupenguasaanseseorangpelajarberdasarkankriteria-kriteriapengujian yangtelahditetapkan - Sekiranyaadakriteria yang pelajarmasihlemah,guru bolehmemfokuskanpengajaranuntukkriteriatersebutkemudiannya.

RubrikAnalitikaldanRubrikHolistik

- Rubrikanalitikalmerujukkepadapanduanpemarkahan yangselalunyadigunakanuntukpengujianformatif. gurudapatmelihatbidang (kriteria) yang dapatdikuasaiolehpelajardenganbaikdanbidang (kriteria) yang memerlukanpembaikan.

- Rubrikholistikselalunyadigunakan di dalampengujiansumatifuntukmelihatkepadapencapaianpelajarsecaramenyeluruh.

PengujianTradisionaldanPengujianAlternatif

- Pengujiantradisionalmerujukkepadasebarangbentukpengujianbertulis yang melibatkanpenggunaan pen dankertas.

- kebanyakanpengujian yang dijalankanadalahberbentukalternatif. Contoh-contohpengujianalternatif di dalambidangseni visual ialah portfolio, bukukerjakajian (researchworkbook) danjugapengujianberasaskanprestasi (performancebasedassessment) sepertikerjakumpulan, demonstrasidanpembentanganpelajar.

KAEDAH-KAEDAH PENGUJIAN DI DALAMPEMBELAJARAN SENI VISUAL

Hurwitz dan Day (2001) menyenaraikanbeberapaciri-ciripengujianalternatif.
1. Menilaipelajarberdasarkantugasan yang berdasarkankeperluandisiplinbidangseni visual.
2. Mengambilkirapengetahuandankemahiransecaraholistikdantidakmelihatdaripadafragmen-fragmenyang berbeza.
3. Menghargaipencapaianpelajar di dalamsesuatupengujian, keranapencapaian yang rendahsekalipuntetapmenjadiindikatorkepadasesuatupenguasaan.
4. Melihatkepada proses danhasilpembelajaran.
5. Mendidikpelajarsupayamengujipencapaiansendiri.
6. Mengajarpelajaruntukmemperkenal, membentangdanmempertahankanhasilkaryamereka di hadapanumum.

- Pemerhatianbolehdilakukanoleh guru untukpengujian formal (bermarkah) ataupunpengujiantidakformal (untukmeningkatkan proses pembelajaran).
- Temuramah - Temuramahdapatmembantu gurudalammemahamimasalah yang mungkindialamiolehpelajar di dalamkelas, melihattahappemahamanpelajarterhadapsesuatudanbolehdigunakansebagaisatucarauntukmendekatidiripelajar.
- Perbincangan - Perbincanganbolehmelibatkansekumpulanpelajardaninimengelakkanpelajar
daripadamerasagemuruhketikadiuji.
- PengujianBerasaskanPersembahan
(Performance-based Assessment) - pelajarmelakukansesuatusamaadademonstrasi,pembentangandan lain-lain.
- MaklumBalas- Borangmaklumbalasatauquestionnaire bolehdiaplikasikanuntukmenggantikan
ujianbertulis, danbentuksoalan yang ditanyaadalahsoalantertutup
Portfolio - Kesemuahasilkerjapelajar – karyaseni,latihan, tugasanbertulis, nota, dansebagainya
dikumpuldandisusundengansistematik di dalamfolder yang berupa fail.

PENGUJIAN KEMAJUAN KANAK-KANAK DALAMPENDIDIKAN SENI

1. Adakahkanak-kanakgembiradenganpengalamanpembelajaranpositif di dalamkelas?Adakahsuasanapembelajaranselaridenganmatlamatbelajarkanakkanak?
2. Perlukahsebarangperubahandibuat di dalamproses pembelajarankanak-kanak? Adakahstrategipengajaranjugaperludiubah?Adakahmeletakkankanak-kanak di dalamgerakkerjakumpulanmemberilebihmanfaatdaripadabekerjasecaraindividu?
3. Bagaimanakahkanak-kanakbelajar?
Bagaimanakahcarakanak-kanakbelajardapatdikaitkandenganharapan guru untukpelajar?
Bagaimanakahinidapatdikaitkandenganharapanpelajar?Dan apakah pula harapankanak-kanakterhadapdirimerekasendiri?
4. Bagaimanakah guru bolehmenjadilebihberkesan?
Bagaimanakahkeputusan yang tepatdapatdilakukanuntukmemperbaikikemajuankanak-kanak?
5. Bagaimanakah guru dapatberkomunikasidenganberkesantentangkekuatandankelemahanpelajardalamseni?
Bagaimanakah guru dapatmenghebahkandenganrelevanpencapaianpelajarkepada guru lain, pentadbiransekolahdanjugaibubapa?

PENGUJIAN HASIL KREATIVITI KANAK-KANAK
- pengujianlebihmerupakanpengukurkepadakemampuan gurumenfasilitasipembelajaran, lebihdaripadaukurankemajuandanpencapaianpelajar.
- luahankreatifpelajarmestilahsentiasadigalakkanwalaupunianyamungkinagaksukaruntukdinilai.
- tahapkreativiti yang ditetapkanoleh guru bukanlah di standardyang sangattinggi, danbiarlahbersesuaiandenganpelajarpelajardi dalamkelas.
- caramengaplikasikankemahiranteknikaldanprinsip-prinsipsenipadasebarang medium seni.

PENGUJIAN DI DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH SENI
- Sekiranyapengajaranbertujuanuntukmembantupelajarmengenaliciri-ciriseniCina, pengujianpelajarjugaperlulahmenjuruskearahitu.


PENGUJIAN ESTETIKA DALAM SENI
- mengkajikonsep-konsepasas di dalampembentukanseni, kecantikan, kualitisenisertatakrifanseni yang dapatdiklasifikasikansebagaiaspekaspekestetika.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan