PENGUJIAN
DAN PENILAIAN DALAMPENDIDIKAN SENI VISUAL
DEFINISI PENGUJIAN DAN PENILAIAN
DEFINISI PENGUJIAN DAN PENILAIAN
-
Pengujianmerujukkepadakeseluruhan proses yangterlibat di
dalammendapatkanbukti(evidence) keupayaanpelajar;
daripadamenentukanobjektifpengujian, merangkasoalanatautugas, menjalankanujian,
memeriksaataumemberimarkahtermasukmelaporkankeputusanujiankepadapihak-pihak
yang terbabit(pelajar, pihaksekolah, pihakkementerian, ibubapadan lain-lain).
Antara bentukbentukpengujiantermasuklahujianbulanan, peperiksaan, pemerhatian,
temuduga,portfolio sertatugasan-tugasankelas yangdiberimarkah.
-
penilaianmerujukkepada proses menghakimisesuatudengantujuanuntukmemberinilai.
Denganmaksud yang lebihmudah,
seseorangakanmenjalankanpenilaianuntukmelihatsalahsatuatausemuadaripadaperkaraberikut:
keberkesanan,kelancaran, fungsidanoperasi.
Pengujian Formal danTidak Formal
Pengujian Formal danTidak Formal
-
Antara bentukpengujiantidak formal ialahbertanyasamaadapelajarfahamapa yang
diajar, membacaisyarattidak verbal pelajaruntukmengagaktahappemahamanmereka,
mengadakansesisoaljawabdalammelihatpenguasaanpelajarataupunmemeriksalatihandankerjarumahpelajar.
-
Pengujian formal pula melibatkanpengujianrasmi yangdijalankanoleh guru
ataupihakjawatankuasapengujian disekolah. Ianya formal keranasejumlah masa
khususdiperuntukkanuntukmenjalankanujianberkenaan,
semuapelajarakandiujimengikutprosedur yang telahditetapkan,
harusmempunyaimatlamatdanobjektifpengujian,
melibatkanpemberianmarkahdankeputusansesuatupengujianperludilaporkankepadapihak-pihak
yang relevan.
PengujianFormatifdanPengujianSumatif
PengujianFormatifdanPengujianSumatif
-
Pengujianformatifmerujukkepadasebarangbentukpengujian yang
dijalankanpadabila-bila masa semasatahunpembelajaran.
-
pengujiansumatif pula merujukkepadasebarangbentukpengujian yang
dijalankanpadaakhirtahunpembelajaran.
Rujukan
Norma (Norm-referenced) danRujukanKriteria(Criterionreferenced)
-
Rujukan Norma ialahsatucaramelaporkeputusanpengujiandenganmenyusunpencapaian
para pelajar di dalamsesuatukelasmengikutnorma. Dalamerti kata lain,para
pelajardisusunmengikutpencapaianmarkahmereka.
-
RujukanKriteriamerujukkepadapencapaianataupenguasaanseseorangpelajarberdasarkankriteria-kriteriapengujian
yangtelahditetapkan - Sekiranyaadakriteria yang pelajarmasihlemah,guru
bolehmemfokuskanpengajaranuntukkriteriatersebutkemudiannya.
RubrikAnalitikaldanRubrikHolistik
-
Rubrikanalitikalmerujukkepadapanduanpemarkahan
yangselalunyadigunakanuntukpengujianformatif. gurudapatmelihatbidang (kriteria)
yang dapatdikuasaiolehpelajardenganbaikdanbidang (kriteria) yang
memerlukanpembaikan.
-
Rubrikholistikselalunyadigunakan di
dalampengujiansumatifuntukmelihatkepadapencapaianpelajarsecaramenyeluruh.
PengujianTradisionaldanPengujianAlternatif
-
Pengujiantradisionalmerujukkepadasebarangbentukpengujianbertulis yang
melibatkanpenggunaan pen dankertas.
-
kebanyakanpengujian yang dijalankanadalahberbentukalternatif.
Contoh-contohpengujianalternatif di dalambidangseni visual ialah portfolio,
bukukerjakajian (researchworkbook) danjugapengujianberasaskanprestasi
(performancebasedassessment) sepertikerjakumpulan, demonstrasidanpembentanganpelajar.
KAEDAH-KAEDAH
PENGUJIAN DI DALAMPEMBELAJARAN SENI VISUAL
Hurwitz
dan Day (2001) menyenaraikanbeberapaciri-ciripengujianalternatif.
1. Menilaipelajarberdasarkantugasan yang berdasarkankeperluandisiplinbidangseni visual.
2. Mengambilkirapengetahuandankemahiransecaraholistikdantidakmelihatdaripadafragmen-fragmenyang berbeza.
3. Menghargaipencapaianpelajar di dalamsesuatupengujian, keranapencapaian yang rendahsekalipuntetapmenjadiindikatorkepadasesuatupenguasaan.
4. Melihatkepada proses danhasilpembelajaran.
5. Mendidikpelajarsupayamengujipencapaiansendiri.
6. Mengajarpelajaruntukmemperkenal, membentangdanmempertahankanhasilkaryamereka di hadapanumum.
1. Menilaipelajarberdasarkantugasan yang berdasarkankeperluandisiplinbidangseni visual.
2. Mengambilkirapengetahuandankemahiransecaraholistikdantidakmelihatdaripadafragmen-fragmenyang berbeza.
3. Menghargaipencapaianpelajar di dalamsesuatupengujian, keranapencapaian yang rendahsekalipuntetapmenjadiindikatorkepadasesuatupenguasaan.
4. Melihatkepada proses danhasilpembelajaran.
5. Mendidikpelajarsupayamengujipencapaiansendiri.
6. Mengajarpelajaruntukmemperkenal, membentangdanmempertahankanhasilkaryamereka di hadapanumum.
-
Pemerhatianbolehdilakukanoleh guru untukpengujian formal (bermarkah)
ataupunpengujiantidakformal (untukmeningkatkan proses pembelajaran).
- Temuramah - Temuramahdapatmembantu gurudalammemahamimasalah yang mungkindialamiolehpelajar di dalamkelas, melihattahappemahamanpelajarterhadapsesuatudanbolehdigunakansebagaisatucarauntukmendekatidiripelajar.
- Perbincangan - Perbincanganbolehmelibatkansekumpulanpelajardaninimengelakkanpelajar
daripadamerasagemuruhketikadiuji.
- PengujianBerasaskanPersembahan
(Performance-based Assessment) - pelajarmelakukansesuatusamaadademonstrasi,pembentangandan lain-lain.
- MaklumBalas- Borangmaklumbalasatauquestionnaire bolehdiaplikasikanuntukmenggantikan
ujianbertulis, danbentuksoalan yang ditanyaadalahsoalantertutup
Portfolio - Kesemuahasilkerjapelajar – karyaseni,latihan, tugasanbertulis, nota, dansebagainya
dikumpuldandisusundengansistematik di dalamfolder yang berupa fail.
- Temuramah - Temuramahdapatmembantu gurudalammemahamimasalah yang mungkindialamiolehpelajar di dalamkelas, melihattahappemahamanpelajarterhadapsesuatudanbolehdigunakansebagaisatucarauntukmendekatidiripelajar.
- Perbincangan - Perbincanganbolehmelibatkansekumpulanpelajardaninimengelakkanpelajar
daripadamerasagemuruhketikadiuji.
- PengujianBerasaskanPersembahan
(Performance-based Assessment) - pelajarmelakukansesuatusamaadademonstrasi,pembentangandan lain-lain.
- MaklumBalas- Borangmaklumbalasatauquestionnaire bolehdiaplikasikanuntukmenggantikan
ujianbertulis, danbentuksoalan yang ditanyaadalahsoalantertutup
Portfolio - Kesemuahasilkerjapelajar – karyaseni,latihan, tugasanbertulis, nota, dansebagainya
dikumpuldandisusundengansistematik di dalamfolder yang berupa fail.
PENGUJIAN
KEMAJUAN KANAK-KANAK DALAMPENDIDIKAN SENI
1.
Adakahkanak-kanakgembiradenganpengalamanpembelajaranpositif di
dalamkelas?Adakahsuasanapembelajaranselaridenganmatlamatbelajarkanakkanak?
2. Perlukahsebarangperubahandibuat di dalamproses pembelajarankanak-kanak? Adakahstrategipengajaranjugaperludiubah?Adakahmeletakkankanak-kanak di dalamgerakkerjakumpulanmemberilebihmanfaatdaripadabekerjasecaraindividu?
3. Bagaimanakahkanak-kanakbelajar?
Bagaimanakahcarakanak-kanakbelajardapatdikaitkandenganharapan guru untukpelajar?
Bagaimanakahinidapatdikaitkandenganharapanpelajar?Dan apakah pula harapankanak-kanakterhadapdirimerekasendiri?
4. Bagaimanakah guru bolehmenjadilebihberkesan?
Bagaimanakahkeputusan yang tepatdapatdilakukanuntukmemperbaikikemajuankanak-kanak?
5. Bagaimanakah guru dapatberkomunikasidenganberkesantentangkekuatandankelemahanpelajardalamseni?
Bagaimanakah guru dapatmenghebahkandenganrelevanpencapaianpelajarkepada guru lain, pentadbiransekolahdanjugaibubapa?
2. Perlukahsebarangperubahandibuat di dalamproses pembelajarankanak-kanak? Adakahstrategipengajaranjugaperludiubah?Adakahmeletakkankanak-kanak di dalamgerakkerjakumpulanmemberilebihmanfaatdaripadabekerjasecaraindividu?
3. Bagaimanakahkanak-kanakbelajar?
Bagaimanakahcarakanak-kanakbelajardapatdikaitkandenganharapan guru untukpelajar?
Bagaimanakahinidapatdikaitkandenganharapanpelajar?Dan apakah pula harapankanak-kanakterhadapdirimerekasendiri?
4. Bagaimanakah guru bolehmenjadilebihberkesan?
Bagaimanakahkeputusan yang tepatdapatdilakukanuntukmemperbaikikemajuankanak-kanak?
5. Bagaimanakah guru dapatberkomunikasidenganberkesantentangkekuatandankelemahanpelajardalamseni?
Bagaimanakah guru dapatmenghebahkandenganrelevanpencapaianpelajarkepada guru lain, pentadbiransekolahdanjugaibubapa?
PENGUJIAN
HASIL KREATIVITI KANAK-KANAK
- pengujianlebihmerupakanpengukurkepadakemampuan gurumenfasilitasipembelajaran, lebihdaripadaukurankemajuandanpencapaianpelajar.
- luahankreatifpelajarmestilahsentiasadigalakkanwalaupunianyamungkinagaksukaruntukdinilai.
- tahapkreativiti yang ditetapkanoleh guru bukanlah di standardyang sangattinggi, danbiarlahbersesuaiandenganpelajarpelajardi dalamkelas.
- caramengaplikasikankemahiranteknikaldanprinsip-prinsipsenipadasebarang medium seni.
- pengujianlebihmerupakanpengukurkepadakemampuan gurumenfasilitasipembelajaran, lebihdaripadaukurankemajuandanpencapaianpelajar.
- luahankreatifpelajarmestilahsentiasadigalakkanwalaupunianyamungkinagaksukaruntukdinilai.
- tahapkreativiti yang ditetapkanoleh guru bukanlah di standardyang sangattinggi, danbiarlahbersesuaiandenganpelajarpelajardi dalamkelas.
- caramengaplikasikankemahiranteknikaldanprinsip-prinsipsenipadasebarang medium seni.
PENGUJIAN
DI DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH SENI
- Sekiranyapengajaranbertujuanuntukmembantupelajarmengenaliciri-ciriseniCina, pengujianpelajarjugaperlulahmenjuruskearahitu.
- Sekiranyapengajaranbertujuanuntukmembantupelajarmengenaliciri-ciriseniCina, pengujianpelajarjugaperlulahmenjuruskearahitu.
PENGUJIAN
ESTETIKA DALAM SENI
- mengkajikonsep-konsepasas di dalampembentukanseni, kecantikan, kualitisenisertatakrifanseni yang dapatdiklasifikasikansebagaiaspekaspekestetika.
- mengkajikonsep-konsepasas di dalampembentukanseni, kecantikan, kualitisenisertatakrifanseni yang dapatdiklasifikasikansebagaiaspekaspekestetika.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan